Verzet tegen groei Schiphol

Nooit meer stilte in onze gemeente

De gemeente en de Energieke Rondeveners zijn tegen toename van de geluidsoverlast van Schiphol en verzet zich tegen de plannen voor uitbreiding van 500.000 naar 540.000 vluchten per jaar. Deze extra vluchten zullen met name over onze gemeente gaan vliegen waardoor het nooit meer stil zal zijn. Ook zal onze slaap sterk verstoord worden, want het aantal nachtvluchten zal aanzienlijk toenemen.

De Aalsmeerbaan zal (naast de Kaagbaan) continu ingezet worden: van 7.00 tot 22.30 uur zal er om de twee minuten een vliegtuig opstijgen. Alleen bij (uitzonderlijke) wind uit het noordelijk halfrond is er nog enigszins rust als de vliegtuigen dan op deze banen landen.

Dien een klacht in bij Bezoek Bas

Via Bezoek Bas kun je een klacht indienen of een vraag stellen. Dit kan ook automatisch bij laagvliegend verkeer via Over mijn dak. Heb je een klacht over een specifiek vliegtuig, bekijk dan live het vliegverkeer via Casper Flighttracking.

Dien een klacht in bij Meld Vliegherrie

Op Meld Vliegherrie kun je ook melding maken van overlast door vliegverkeer. De website is open, transparant en maakt persoonlijke verhalen zichtbaar. Het geeft inzicht in het leed achter de vliegtuigoverlast. Lees hier de verhalen van de mensen uit De Ronde Venen.

Wil je nog meer doen?

  • Teken de petitie tegen nachtvluchten.
  • Download de app ExPlane en registreer het lawaai in jouw achtertuin.

Lokale actie

In onze gemeente is een groep binnen de Energieke Rondeveners actief. De groep heeft meegedaan met het Protestival van Greenpeace eind 2019. Wil je op de hoogte blijven of meedoen met onze activiteiten, mail dan naar chantal@energieke-rondeveners.nl.

Bewoners in ons gebied zijn vertegenwoordigd in de Omgevingsraad Schiphol. Peter van der Maat is hierbij onze vertegenwoordiger via Dorpsbelangen Baambrugge.

Elk jaar meer overlast

Het aantal klachten dat bij Bezoek Bas wordt gemeld groeit elk jaar. Dat komt omdat er steeds meer vliegtuigen vliegen. De volgende aantallen klachten zijn gemeld:

  • 2018: De Hoef 2.935, Wilnis 689,  Vinkeveen 611, Abcoude: 572, Mijdrecht 415 en Baambrugge 45.
  • 2019: Vinkeveen 4.210, De Hoef 998, Wilnis 689, Mijdrecht 609, Abcoude 545 en Baambrugge 285.

Hoe meer klachten, hoe krachtiger ons signaal dat de groei van Schiphol moet stoppen.

Wanneer vliegen de vliegtuigen precies?

Wil je weten wanneer je het beste buiten kan zitten zonder dat er om de twee minuten een vliegtuig over je hoofd vliegt die vertrokken is vanaf de Aalsmeerbaan? Dat kan bij wind uit het noordelijk halfrond (NW-N-NO) of tijdens de landingspiek en off-piek (wintertijden 2021) tussen 07:40 – 09:20, 11:00 – 12:00, 13:00 – 14:20, 15:20 – 16:40, 17:40 – 20:20 en vanaf 22.00 uur. Hier vind je het actuele gebruik van de baan.

Hou rekening met de vierdebaanregel (80 extra vliegtuigen per dag in de rustperiode), wat een overlap van landings- en dalingspiek betekent van ± 15 min. De vierdebaanregel mag 20 dagen per jaar worden overschreden (dan zijn er meer dan 80 vliegtuigen in de rustperiode), maar is in de praktijk veel meer, met name in de zomer, omdat Schiphol de groei niet aankan.

De Aalsmeerbaan wordt in principe als tweede baan ingezet, maar er zijn uitzonderingen. Als het slecht weer is (zwaar bewolkt of mist) dan starten ze de hele dag vanaf de Aalsmeerbaan i.p.v. de Kaagbaan i.v.m. veiligheid voor een mogelijke doorstart (de Zwanenburglaan kruist met de Kaagbaan).

Impact van Schiphol op onze leefomgeving

Op Eerlijk over vliegen vindt je meer info over vliegverkeer en de impact op onze leefomgeving. Bekijk hier interessante reportages van De Monitor over ultrafijnstof en vliegverkeer en woningbouw rondom Schiphol.

Back to top