< Terug

Verzet tegen groei Schiphol

De gemeente is tegen toename van de geluidsoverlast van Schiphol en verzet zich tegen de uitbreiding van 500.000 naar 540.000 vluchten per jaar. Deze extra vluchten zullen met name over onze gemeente vliegen waardoor het nooit meer stil is en er komen meer nachtvluchten.

Bewoners in ons gebied zijn vertegenwoordigd in de Omgevingsraad Schiphol. Peter van der Maat is onze vertegenwoordiger via Dorpsbelangen Baambrugge.

Wat kun je zelf doen?
Via Bezoek Bas kun je een klacht indienen. Dit kan ook automatisch bij laagvliegend verkeer via Over mijn dak. In 2018 zijn de volgende aantallen klachten gemeld: De Hoef 2.935,  Wilnis 689,  Vinkeveen 611, Abcoude: 572,  Mijdrecht 415 en Baambrugge 45. Hoe meer klachten, hoe krachtiger ons signaal dat de groei van Schiphol moet stoppen. Heb je een klacht over een specifiek vliegtuig, bekijk dan hier live het vliegverkeer. Wil je nog meer doen? Teken de petitie voor een vliegtax of download de app ExPlane en registreer het lawaai in jouw achtertuin.

Noodlanding voor het klimaat
Nationaal verenigen burgers zich via de campagne Noodlanding voor het klimaat. Ook in onze gemeente is een groep actief en heeft meegedaan met het Protestival eind 2019. Wil je op de hoogte blijven of meedoen met onze activiteiten, mail dan naar chantal@energieke-rondeveners.nl.

Wanneer vliegen de vliegtuigen precies?
Wil je weten wanneer je het beste buiten kan zitten zonder dat er om de twee minuten een vliegtuig over je hoofd vliegt die vertrokken is vanaf de Aalsmeerbaan? Dat kan bij wind uit het noordelijk halfrond (NW-N-NO) of tijdens de landingspiek en off-piek (wintertijden 2020) tussen 07:40 – 09:20, 11:00 – 12:00, 13:00 – 14:20, 15:20 – 16:40, 17:40 – 20:20 en vanaf 22.00 uur. Op Bezoekbas vind je het actuele gebruik van de baan.

Hou rekening met de vierdebaanregel (80 extra vliegtuigen per dag in de rustperiode), wat een overlap van landings- en dalingspiek betekent van ± 15 min. Als het slecht weer is (zwaar bewolkt of mist) dan vliegen ze de hele dag i.v.m. veiligheid voor een mogelijke doorstart (de Zwanenburglaan kruist met de Kaagbaan). De vierdebaanregel mag 20 dagen per jaar worden overschreden (dan zijn er meer dan 80 vliegtuigen in de rustperiode), maar is in de praktijk veel meer, met name in de zomer, omdat Schiphol de groei niet aankan.

Impact van Schiphol op onze leefomgeving
Op Eerlijk over vliegen vindt je meer info over vliegverkeer en de impact op onze leefomgeving. Bekijk hier interessante reportages van De Monitor over ultrafijnstof en vliegverkeer en woningbouw rondom Schiphol.