Wonen in Amsterdam
Robert-Jan en Monica woonden voorheen in Amsterdam. Toen fietsten ze dagelijks naar het station om met het openbaar vervoer naar hun werk te gaan. Toen hadden ze niet de beschikking over een auto en dat beviel prima. In Amsterdam is een auto niet heel handig vonden ze.
Verhuizen naar Baambrugge
Een kleine twee jaar geleden was de verhuizing naar Baambrugge. Meer ruimte en meer uitzicht, een kleine gemeenschap zijn de dingen die veranderden. De tijd die nodig is om naar de trein te komen met de fiets en autoped (Robert-Jan heeft een vouw-ped) zijn nog steeds gelijk. Beide verplaatsen ze zich elke ochtend naar station Abcoude om dan naar hun werk te gaan. Ze hadden met elkaar afgesproken dat ze het gewoon één jaar zouden uitproberen. Als het niet zou werken konden ze altijd nog kijken naar alternatieven vonden ze. Ze genieten elke dag van de fiets- en steptochten door de polder. Dat is een heel andere fiets- steptocht dan door de stad. Het voordeel van dit vervoer is dat ze ook elke dag 1 of 2 keer een kwartiertje bewegen. Dit kwartiertje was er in Amsterdam ook al, dat is niet verandert. Ze krijgen daarmee nog steeds hun dagelijkse beweging. Soms waait het soms regent het maar meestal komen ze droog over. Zo genieten ze dagelijks van hun ritjes heen en weer. Lekker uitwaaien zeg maar.
Soms wel de elektrische fiets of OV-fiets
Het bezoeken van familie in het weekend is met het openbaar vervoer erg tijdrovend. In die situaties gebruiken ze hun elektrische fietsen. Ook om lekker wat door de omgeving te toeren of om boodschappen te doen worden de elektrische fietsen ingezet. Dat werkt voor de meeste zaken prima. In anders situaties worden OV-fietsen geregeld. Dat is simpel inloggen met je OV-kaart en dan een fiets regelen. Die fiets moet dan binnen 3 dagen weer op de plek van bestemming terug zijn. Het zijn gewoon andere routines die je je zelf aanleert, niet moeilijk, gewoon andere keuzes.
Lenen van de buren of snap-car
Soms is een auto wel handig, bijvoorbeeld als je bij de bouwmarkt materialen nodig hebt of voor de zware boodschappen. In die situatie organiseren ze een snap-car of vragen de buren om hulp. Een snap-car is een systeem van deel-auto's van mensen die hun auto willen verhuren. Zo denk je zelf goed na wanneer je een auto nodig hebt en plan je dus beter de klusjes met een auto. Dit geeft direct minder onnodige ritjes. Het delen van een auto is op die manier heel energiezuinig en het kost ook werkelijk minder geld per maand. De vaste lasten zijn daardoor werkelijk lager. Je wordt ook vanzelf een organisatietalent, dat is wel handig.
Het gebeurt ook wel dat de buren om hulp wordt gevraagd. Door op die manier wat vaker te overleggen hebben ze ook meer sociale contacten. Zo zie je maar dat het best mogelijk is om in ons dagelijks bestaan keuzes te kunnen maken om het milieu zo min mogelijk te belasten.
Toekomt elektrische deel-auto?
Mogelijk komt er in de toekomst een elektrische deelauto voor ‘hun straat’. Om de hoek staat al 1 laadpaal, dat is best handig. Een stukje naar dat terrein lopen is ook vaak geen probleem. Er wordt gekeken op welke wijze en hoe snel een elektrische deel-auto mogelijk is.
"Ik geniet van mijn dagelijkse fietsritje naar treinstation Abcoude en krijg zo genoeg beweging."