Jaren geleden hadden we een Honda Hybride. Dat was in de tijd dat er nog maar weinig merken waren die iets met elektrisch deden. Henk, mijn man, was vooral geïnteresseerd in de techniek, dat het goedkoper was en dat we ook minder viezigheid uitstootten waren voor ons de belangrijkste redenen om hiervoor te kiezen. Vooral kijken of het lukt om op één tank benzine elke keer verder te komen was ons feestje. Daarnaast was het fascinerend om zelf te kunnen opladen tijdens het rijden.
Van lekbak naar een elektrische Smart Fortwo
Na een korte periode twee auto's te hebben gehad (waarvan één een lekbak die we hadden overgenomen) besloten we de lekbak om te ruilen voor een elektrisch auto. We gingen niet over een nacht ijs. Eerst overleg met de boekhouder. We wilden een klein autootje. Gewoon omdat dat er leuk uitziet, ik niet heel ver weg hoef, het goedkoper is, en ook minder uitstoot heeft. We dachten eerst weer aan hybride. Aangezien we de auto op de zaak wilden zetten raadde de boekhouder een hybride auto af. Belastingtechnisch kun je dan beter een volledig elektrische auto kiezen. Het alternatief was een klein benzine autootje. Zo bleef dus een full elektrische over. Als je dan toch een statement wilt maken, dan maar all the way!
Dan de tweede tocht, wat voor een auto, en ja die actieradius, was dat nu echt een probleem? Op internet onderzoek doen naar de actieradius van een 2e hands elektrische auto is een ramp. Er wordt van alles en nog wat beweerd. Op diverse fora vind je weer andere gegevens en zo kom je uit in heel veel ‘ongeveer, mogelijk, zou kunnen en als je mazzel hebt’. Actie-radius dus. We hebben gekozen voor een Smart Fortwo. Leuk klein karretje, wit met groen en plek voor twee personen en een grote boodschappentas.
Wat is nu de actieradius in de praktijk?
Officieel zegt de dealer dat ik 145 km kan rijden zonder bij te hoeven laden. In de praktijk is dat rond de 100 km als ik 60-80 km wegen rijdt en rond de 80 km als ik op de snelweg ga rijden. Veel minder dus dan wordt beweerd, maar daar waren we al op voorbereid. Doordat je met elektrisch de accu bijlaadt als je het gas loslaat kun je daarmee je actieradius vergroten. Vooral op tussendoor wegen doe je dat vaker en dus is ‘verkeer in de buurt’ goedkoper rijden dan op de snelweg. Ondanks dat ik het super leuk vindt om als eerste op te trekken bij een stoplicht (je trekt écht de grootste benzine bakken er uit) en dan de auto uit te laten lopen tot de maximaal toegestane snelheid (waar je dus weer oplaadt) kom ik toch op een behoorlijke actieradius van rond de 100 km.
Welke voordelen heeft elektrisch rijden nog meer?
Je betaalt geen wegenbelasting. Alle elektrische auto’s betalen op dit moment geen wegenbelasting. Dat levert dus elke maand een voordeel(tje) op. Ik hoor dan wel altijd: 'Ja, dat zal niet zo lang duren'. Kan ik me wel voorstellen natuurlijk maar voorlopig heb ik er nú voordeel van.
Het is echt veel goedkoper. Wij hebben de afgelopen maanden bijgehouden dat we nu rond de 300 euro per maand besparen aan vervoerskosten. Dit zijn de kosten aan benzine, elektriciteit en openbaar vervoer bij elkaar geteld. Daar zijn we niet ontevreden over.
Je wordt bewuster. Als er materialen in de Smart opgeslagen liggen zie je de meter écht snel omlaag lopen. Zo neem ik alleen mee wat ik werkelijk nodig heb en laat ik de auto leeg als het kan. Zo ben ik me ook bewuster geworden wat het kost om gewoon maar wat materialen in de auto mee te nemen, voor onze benzineauto ben ik daar nu ook meer mee bezig.
Je hebt geen schuldgevoel als je ‘gas’ geeft. Ik belast het milieu niet met mijn sportief rijgedrag, bovendien laat ik daarna snel het ‘gas’ los en dan laadt de batterij weer braaf op.
Er is minder geluid. Het is zo fijn om snel en geluidloos te kunnen rijden, elke keer word ik er weer happy van.
Zijn er ook nadelen?
In het begin is het wennen om een laadpaal te zoeken. Dat geeft ook best wel een beetje stress. Inmiddels weten we waar de belangrijkste oplaadpunten zijn en kunnen we ermee denken. Dit kostte me ongeveer een maandje en nu kom ik behoorlijk relaxt van A naar B. Viel me niet tegen eigenlijk.
Voor een langere autorit nemen we wel de benzine auto. Eigenlijk zouden we juist dan elektrisch willen rijden, maar de snelweg kost snel een batterij lading. Ik ben geen daredevil om dan maar het risico te lopen om stil te staan.
De auto maakt geen geluid. Ja dat is ook een nadeel. Mensen zijn er niet aan gewend en dat betekent dus dat je écht beter moet opletten. Mensen en dieren horen je niet aankomen, vooral bij achteruit rijden moet je extra goed opletten.
Een elektrische auto is in aanschaf wel ongeveer 10.000 euro duurder, voor ons betekent dat dat we over 3 jaar de investering hebben terugverdiend.
Kortom, ik vind het vooral fijn om geld te besparen, de lucht minder te vervuilen en als een van de eerste elektrisch te kiezen. Oh ja, en dat snelle optrekken is echt super leuk!
"Ik vind het vooral fijn om geld te besparen en de lucht minder te vervuilen. En oh ja, dat snelle optrekken is echt super leuk!"